CHINA HASILKAN PESAWAT KOMERSIAL PERTAMA

China semakin maju ke hadapan apabila berjaya menghasilkan pesawat komersil besar iaitu C919. Akhirnya setelah menunggu hampir 7 tahun untuk mereka pesawat tersebut, pesawat penumpang besar pertama China itu telah dilancarkan di Shanghai pada Isnin semalam.

Pesawat C919 itu telah dibangunkan oleh Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd. Walaupun telah dilancarkan, pesawat ini dijangka membuat penerbangan sulungnya pada 2016 dan akan memulakan penerbangan ujian selama 3 tahun sebelum digunakan untuk penerbangan komersial.

Pengeluaran pesawat itu yang merupakan pesawat penumpang besar yang pertama dari barisan pengeluaran di Shanghai akan menjadikan ia sebagai pencabar baru Airbus dan Boeing dalam pasaran penerbangan komersial global.

C919 merupakan pesawat satu enjin berkembar yang boleh menempatkan sehingga 174 orang penumpang yang hampir sama besar dengan Airbus 320 dan Boeing 737, pesawat itu mampu terbang sejauh 5555 kilometer (3451 batu). 

Permulaan projek ini telah dilancarkan pada tahun 2008, yang menandakan permulaan China untuk perniagaan membuat pesawat penumpang besar selepas cubaan pertama mereka gagal pada 1980-an. Mereka akan menumpukan perhatian pada laluan perniagaan dan percutian popular dari China seperti Shanghai ke Singapura dan Beijing ke Bangkok.

Projek ini menjadi batu loncatan untuk membangunkan industri penerbangan di seluruh negara dengan menawarkan lebih daripada 200 syarikat, 36 universiti dan beratus-ratus ribu kakitangan dalam pembangunan pesawat.

Di sebalik pelancaran pesawat itu, ada sesetengah peminat penerbangan di China tidak begitu pasti mengenai laporan media yang mendakwa bahawa C919 adalah produk hasil "Lengkap Harta Intelek China".

CNN yang menyusun maklumat yang diterbitkan berkata, mereka dapat mengesahkan grafik yang dikongsi menunjukkan bahawa banyak komponen utama C919 adalah datang dari luar negara - termasuk enjin (US-Perancis usahasama CFM Antarabangsa), sistem kuasa dan gear mendarat (kedua-dua Amerika Syarikat oleh Honeywell).

Mari kita lihat hasil projek yang telah dibuat oleh China.

Kredit :CCTV News
Kredit:CCTV News
Kredit : CCTV News
Kredit : CNN & CCTV News

Kongsi Di Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment

0 komen :

Catat Ulasan