KAWASAN PALING CANTIK DI DUNIA UNTUK ANDA BERENANG! (PART II)

Kita ikuti sambungan daripada Kawasan Paling Cantik Di Dunia Untuk Anda Berenang (Part I).

11. PANARI ISLAND, OKINAWA - JEPUN


Panari, juga dikenali sebagai Aragusuku adalah salah satu daripada Kepulauan Yaeyama. Umum mengetahui bahawa tempat ini merupakan salah satu destinasi menyelam terbaik di dunia dan mempunyai batu karang dan laut yang setanding dengan Great Barrier Reef (Hampir 400 jenis terumbu karang, 5 jenis penyu, manta rays, whale shark dan pelbagai jenis ikan tropica yang hidup di sekitar Okinawa)

12. PUERTO AYORA - GALAPAGOS


Puerto Ayora adalah sebuah tempat yang terletak di Galapagos, Ecuador dan terletak di selatan pantai Pulau Santa Cruz. Ia adalah bandar yang paling ramai penduduk di Kepulauan Galapagos iaitu dengan sekitar 12,000 penduduk. 

Di situ terletaknya pusat Charles Darwin Foundation dan Galapagos National Park, menjadikan Galapagos sebagai pusat pemuliharaan yang utama.

13. LAKE TAHOE - NEVADA


Tasik Tahoe adalah tasik air tawar yang besar di Sierra Nevada, Amerika Syarikat. Tasik ini adalah tasik alpine terbesar di Amerika Utara dan mempunyai kedalaman sehingga 1645 kaki (501 m), menjadikannya sebagai tasik kedua paling dalam di Amerika Syarikat. Selain itu, tasik ini juga tersenarai sebagai tasik ke-27 terbesar di dunia berdasarkan isipadu air.

Tasik ini telah tercipta kira-kira 2 juta tahun yang lalu dan merupakan sebahagian daripada Tahoe Basin dengan tasik moden yang dibentuk semasa zaman ais. Tasik ini dikenali kerana kejernihan air dan panorama sekitar gunung.

Tasik Tahoe adalah satu tarikan pelancong yang utama di Nevada dan California. Ia adalah tempat utama kepada pusat peranginan ski, rekreasi musim panas dan tarikan pelancong.

14. CAYOS COCHINOS - HONDURAS


Cayos Cochinos adalah terdiri daripada pulau kecil dan 13 terumbu karang kecil yang terletak 30 kilometer ke timur laut La Ceiba di pantai utara Honduras.

Pulau itu adalah Kawasan Perlindungan Marin dan merupakan sebahagian daripada sistem terumbu karang kedua terbesar di dunia yang dikenali sebagai Meso-American Barrier Reef.  Tiada had untuk penyelam komersial dan nelayan dimana ia membantu menjadikan perairannya antara yang terbaik dan dipenuhi hidupan marin di  Kepulauan Bay.

15. PRIMOSTEN - CROTIA


Primosten adalah sebuah bandar di Crotia, dan sebahagian daripada Sibenik-Knin County. Ia terletak di selatan, antara bandar-bandar di Sibenik dan Trogir, di pantai Adriatik.

Pantai yang terbesar di Primosten dipanggil Raduca dan bahagian yang lebih kecil, Mala Raduca yang diundi sebagai salah satu daripada 10 pantai tercantik di Crotia.

16. ST.GEORGE - BERMUDA


St.George terletak di hujung timur Bermuda dan merupakan tapak warisan dunia UNESCO. Pekan ini kaya dengan sejarah dan merupakan pulau pertama yang mendapat penyelesaian tetap English pertama di kepulauan Bermuda dan digambarkan sebagai penyelesaian tetap English ketiga yang berjaya di Amerika.

17. HANAUMA BAY, OAHU - HAWAII


Hanauma Bay merupakan Pusat Pemeliharaan Alam Semula Jadi di Oahu, Hawaii dan merupakan syurga bagi snorkeler. Teluk yang dilindungi ini mempunyai beratus-ratus spesis ikan tropika, suasana tenang, air yang jernih dan kedalaman yang cetek untuk pemandangan yang hebat di dalam air.

Begitu ramai orang telah datang ke sini untuk sekian lamanya sehinggakan ikan di teluk ini tidak merasa terancam membuatkan ia senang didekati oleh pengunjung. 

Teluk ini dianggap sebagai kawasan pemuliharaan hidupan marin pada tahun 1967 dan ianya semakin berjaya untuk melindungi ikan, terumbu karang, pantai dan teluk itu sendiri.

18. RIO AZUL - ARGENTINA


The Blue River ini adalah sungai pendek yang terletak di kawasan Patagonia di Argentina. Ia adalah salah satu sungai yang lebih sejuk di rantau ini kerana terdapat glasier yang cair dan bukan sungai yang cenderung untuk meningkatkan suhu sungai-sungai lain di lembah itu.

Sungai ini menjadi tumpuan kepada pendayung kerana aliran sungai dan rekabentuk sungai yang sangat menarik untuk aksi di lembah itu, di samping pemandangan kiri kanan yang sangat cantik.

19. CORFU - GREECE


Corfu adalah sebuah pulau Yunai di Laut Ionia dan terikat dengan sejarah Greece dari awal mitologi Yunani. Nama Corfu dalam bahasa Yunani adalah Kerkyra atau Korkyra iaitu berkaitan dengan dua simbol air yang kuat, Poseidon iaitu dewa laut dan Asopos iaitu tanah besar yang penting di Greek.

Sejarah pulau itu sarat dengan peperangan dan penakhlukan. Legasi perjuangan ini boleh dilihat dalam bentuk istana diselang-seli lokasi strategik di seluruh pulau ini. Dua istana mengelilingi kepulauan ini. Hasilnya, Corfu secara rasminya diishtiharkan sebagai Kastropolis (istana bandar) oleh kerajaan Yunani.

20. AITUTAKI - COOK ISLAND


Aitutaki merupakan salah satu daripada 15 pulau yang membentuk Kepulauan Cook. Ia mempunyai penduduk kira-kira 2,000 orang dan merupakan pulau kedua yang paling kerap dilawati oleh pelancong di Kepulauan Cook.

21. KOH PHI PHI DON - THAILAND


Koh Phi Phi Don adalah yang terbesar di Pulau Phi Phi, Thailand dan merupakan satu-satunya pulau yang mempunyai penduduk tetap. Seperti pulau-pulau lain dalam kumpulannya, Ko Phi Phi Don adalah sebuah pulau bukan gunung berapi dan sebahagian besarnya terbina daripada batu kapur.

Ko Phi Phi sekarang terkenal di peta pelancongan dunia dan pelancong dari seluruh dunia. Pulau ini boleh diakses dari Phuket dan tanah besar wilayah Krabi dimana pelancong perlu tiba melalui feri. Waktu puncak di pulau itu adalah pada pukul 11am - 3pm. 

Pulau ini masih memegang banyak daya tarikan yang boleh dinikmati berbanding Phuket. Walaupun dulu Ko Phi Phi merupakan sebuah pulau yang sangat tenang, tetapi tidak lagi kini kerana banyak tempat di situ dieksploitasi untuk pelancongan.

22. PLAYA BLANCA - COLOMBIA


Playa Blanca ataupun dikenali sebagai pantai putih sebenarnya terletak di Pulau Baru, kira-kira 1 jam atau lebih jika dari pelabuhan utama Cartagena dengan menaiki bot. Ia adalah pantai yang indah, bersih dan sesuai untuk berbulan madu. Air di sini tenang dan hangat, menjadikannya tempat yang hebat untuk berenang dan snorkeling. 

23. ARNENSEE - SWITZERLAND


Arnensee merupakan sebuah tasik di Canton of Berne, Switzerland yang digunakan sebagai pusat tankungan air oleh Romande Energie. Tempat ini merupakan tempat yang terpencil yang menawarkan percutian ideal. Anda boleh berenang di tasik yang sangat cantik dan segar, memancing sambil berkelah atau makan tengahari di tempat BBQ yang disediakan. 

24. TIOMAN ISLAND - MALAYSIA


Pulau Tioman merupakan sebuah pulau kecil yang terletak 32 km di luar pantai timur Malaysia di negeri Pahang. Ia mempunyai 8 kampung utama dimana Kampung Tekek di utara merupakan kampung yang terbesar dan paling ramai penduduk. Merupakan pulau yang dikelilingi oleh hutan yang padat dan jarang didiami serta dikelilingi oleh terumbu karang, menjadikannya sebagai tempat menyelam skuba paling popular. Terdapat juga banyak resort dan chalet di sekitar pulau yang mempunyai status bebas cukai.

Kawasan marin di sekitar Pulau Tioman dan lapan pulau berdekatan yang lain telah diisytiharkan sebagai taman laut dan rizab laut.

25. BELO SUR MER - MADAGASCAR


Belo Sur Mer adalah kampung nelayan yang terletak kira-kira 80 km ke selatan Morondava. Pelawat yang datang ke sini akan disambut oleh pantai yang indah yang panjangnya sehingga menjangkau kilometer sambil dijamu pasir pantai yang putih. Keadaan sekeliling juga dikelilingi tumbuhan hijau dan laut yang sangat mendamaikan. Tetapi seperti mana di pantai barat Madagascar, ia sangat berisiko untuk bermandi manda kerana ombak yang kuat dan kerap terjadi air pasang yang kuat.

26. DOG ISLAND, SAN BLAS - PANAMA


Kepulauan San Blas terletak di luar pantai tenggar Panama, merupakan pulau terbaik Carribean. Merupakan pulau yang sempurna dengan pasir yang putih, penduduk tempatan yang mesra dan berpeluang merasai kehidupan orang asli dan suku Kuna Yala serta infrastruktur yang hanya cukup untuk menjana elektrik melalui penjana elektrik. Cukup dengan itu ia dapat menyediakan keselesaan kepada pelancong.

27. CULEBRA ISLAND - PUERTO RICO


Culebra adalah destinasi pelancongan hujung minggu yang popular di tanah besar Puerto Rico, Amerika dan penduduk di Vieques. Kepulauan itu sangat jernih airnya kerana tiada aliran air atau anak sungai.

Culebra mempunyai banyak pantai yang indah termasuk Flamenco Beach, pantai pasir putih yang panjangnya berbatu-batu serta dipenuhi pokok-pokok daripada bukit. Pantainya juga dilndungi oleh Jabatan Alam Sekitar dan Sumber Asli dan diisythiarkan sebagai Rizab Hidupan Liar Laut.

28. BORA BORA 


Bora Bora adalah sebuah pulau yang terletak kira-kira 230 km (143 batu) dari barat laut Papeete dan dikelilingi oleh lagun dan terumbu karang. Di tengah-tengah laut itu adalah sisa-sisa gunung berapi mati yang meningkat kepada dua puncak.

Bora Bora adalah destinasi pelancongan antarabangsa yang utama, terkenal dengan pusat peranginan yang mewah. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, beberapa resort telah dibina di Motu (kepulauan kecil, dari Tahitian) di sekitar lagun.

Snorkeling dan menyelam skuba di sekitar lagun Bora Bora adalah aktiviti yang sangat popular di sana. Banyak spesis jerung mendiami sekitar pulau itu. Terdapat beberapa pengendali aktiviti menyelam menawarkan selaman bersama manta ray dan anak yu.

29. EXUMA - BAHAMAS


Dengan air yang kebiruan di mana-mana, Exumas adalah destinasi eksotik yang menjadi impian ramai. Pantai yang bebas dan resort ultra-ekslusif membuatkan ramai selebriti menjadikan tempat itu sebagai destinasi mereka. Di sini, alam semula jadi menyertai kehidupan manusia, pantai kekal sempurna dan rumah-rumah persendirian menjadi tuan rumah kepada beberapa bintang terkenal di dunia. Exumas benar-benar menjadi tempat untuk melarikan diri dari kesibukan kota. 

30. TORCH LAKE, ANTRIM COUNTY MICHIGAN - USA


Torch Lake adalah sebuah tasik seluas 31 km dan merupakan tasik paling lama di pedalaman Michigan. Beberapa kampung dan dusun terletak di sepanjang pantai, termasuk Alden, Easport, Clam River dan Torch Lake.

Tasik ini dikenali untuk aktiviti alam semula jadi termasuk pengembaraan, berkanu, memancing dan menyelam. Oleh kerana jumlah aktiviti bot yang rendah, ia merupakan syurga bagi pencinta alam semula jadi. Torch Lake adalah lebih tenang daripada kebanyakan tasik Michigan yang lain dan tidak mesra pada "pesta". 

31. COMINO ISLAND - MALTA


Comino adalah sebuah pulau di antara pulau-pulau Malta dan Gozo di Laut Mediterranean. Dinamakan sempena biji jintan putih yang pernah berkembang di pulau-pulau Malta, Comino terkenal dengan ketenangan dan keindahannya. Ia mempunyai penduduk tetap dan kini merupakan rizab perlindungan burung dan alam semula jadi.  

Pulau ini juga popular untuk lokasi menyelam dan snorkeling. Beberapa pembuat filem pernah menjadikan pulau ini sebagai lokasi, seperti Troy, Count Of Monte Cristo dan Swept Away. 

32. SAN ANDRES ISLAND - COLOMBIA


San Andres mempunyai daya tarikan yang kuat sebagai pantai yang sangat menarik. Landskap ini bukan sahaja dipenuhi dengan pokok-pokok kelapa, tetapi juga hutan bakau, Ceibas dan beberapa spesis bunga liar yang berwarna-warni. Batu karang di laut menawarkan kesan pada mata yang tidak akan pudar dengan masa. 

Di dalam laut, cukup meriah melihat pelbagai warna daripada hidupan di situ dari ikan hingga ke terumbu karang. 

33. SARDINIA - ITALI


Sardinia terletak di luar pantai barat Itali dan merupakan pulau yang indah di Mediterranean dengan pantai dan pemandangan panorama pergunungan dan laut. Terletak dihujung selatan menghadap Afrika, pantai utara terletak hanya beberapa batu dari Corsica. Sardinia, walaupun menjadi salah satu destinasi percutian mewah yang ekslusif sejak kebelakangan ini, ia masih tidak terusik oleh pelancongan. Dengan lautan biru, pembentukan batu granit dan tumbuh-tumbuhan yang subur, pulau ini adalah permata di Mediterranean. 

34. BAHIA DE LAS AGUILAS - DOMINICAN REPUBLIC


Bahia de las Aguilas (Eagles Bay) adalah sebuah pantai yang panjangnya hampir 8 km dan terletak di barat daya Republik Dominican yang bersempadan dengan selatan Haiti. Teluk di situ adalah sebahagian daripada Taman Negara Jaragua dan dianggap sebagai salah satu pantai yang paling indah di dunia. 

Teluk adalah kawasan yang dilindungi seperti taman yang mengelilinginya. Oleh itu banyak haiwan yang bermain berdekatan dengan pantai. 

Satu perkara yang paling disukai oleh pengunjung adalah ia benar-benar terpencil, 323 km dari Santo Domingo dan kira-kira 25 km dari Pedernales (bandar terdekat). 

35. MYSTERY SPOT



Tempat ini gagal dikenalpasti. Ada sesiapa tahu?

Kongsi Di Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment

0 komen :

Catat Ulasan