SEBAB SEBENAR LUBANG KECIL PADA TINGKAP PESAWAT


Pada sesiapa yang pernah menaiki kapal terbang, anda mesti pernah melihat ada satu lubang kecil di tingkap pesawat. Bagi yang kerap menaiki pesawat, pasti anda akan perasan lubang kecil itu. Pelbagai pertanyaan diajukan mengenai lubang kecil tersebut. Apakah fungsi lubang kecil itu?.

Ternyata lubang kecil itu yang terletak di bahagian bawah tingkap kapal terbang sebenarnya mempunyai ciri keselamatan yang sangat penting. Persoalan apakah fungsi lubang kecil itu terhadap pesawat masih lagi bermain di fikiran hati anda. Dengan adanya lubang kecil, maka perjalanan pesawat menyusuri ruang udara sambil meluru di atas 40,000 kaki di udara adalah lebih selamat.

Lubang kecil itu ataupun nama sebenarnya lubang seketika yang pastinya ada pada setiap tingkap yang ada pada pesawat, digunakan untuk mengwal jumlah tekanan yang terdapat antara tingkap dalam dan luar. Kalau anda perhatikan betul-betul, tingkap kapal terbang mempunyai dua lapisan, satu di dalam dan satu di luar dan ada sedikit ruang diantaranya.

Pendek kata, sistem ini memastikan tingkap di luar menanggung tekanan yang paling kurang supaya jika terdapat keadaan yang menyebabkan tekanan ditambah pada tingkap, ia adalah panel luar yang akan diberi tekanan. Itu bermakna  anda masih lagi boleh bernafas di dalam kapal terbang.

Lubang seketika juga mengelakkan tingkap menjadi lembap dan kabus yang terkumpul di antara panel luar dan dalam. Lagipun, separuh keseronokan perjalanan anda adalah daripada melihat pemandangan yang indah dari tingkap pesawat.


Kongsi Di Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment

0 komen :

Catat Ulasan