KAWASAN PALING CANTIK DI DUNIA UNTUK ANDA BERENANG! (PART I)

1. PULAU LINAPACAN


Pulau Linapacan merupakan sebuah kawasan kepulauan di wilayah Palawan dan mempunyai beberapa perairan yang mempunyai air yang terjernih di dunia. Menurut bancian pada 2010, ia mempunyai penduduk sekitar 14,180 orang.

2. PULAU MALDIVES


Kepulauan Maldives yang terletak di Lautan Hindi dan terdiri daripada 26 kepulauan. Ini kepulauan yang mempunyai keluasan kira-kira 90,000 kilometer persegi (35,000 batu persegi), menjadikan negara ini salah satu dunia yang paling geografi.

Penduduknya yang berjumlah 328.536 (2012) mendiami 192 pulau itu. Kejernihan air adalah jelas dan penuh dengan hidupan liar & karang yang menarik pelancong dari seluruh dunia.

3. BODRUM - TURKEY


Bodrum adalah sebuah daerah dan sebuah bandar pelabuhan di rantau barat daya Turki. Bandar ini telah dipanggil Halicarnassus Caria pada zaman purba dan terkenal dengan menempatkan Makam Mausolus, salah satu daripada Tujuh Keajaiban Dunia Purba.

Kastil Bodrum dibina oleh Knights Hospitaller pada abad ke-15, menghadap ke pelabuhan dan marina. Di sana juga terdapat Muzium Arkeologi Bawah Laut dan menjadi tuan rumah beberapa perayaan kebudayaan sepanjang tahun. Bandar ini mempunyai penduduk 136.317 pada tahun 2012.

4. CAYO COCO - CUBA


Cayo Coco adalah sebuah pulau di tengah Cuba dan terkenal dengan pusat peranginan. Ia terletak di dalam Ciego de Avila dan merupakan sebahagian daripada rangkaian pulau yang dipanggil Jardines del Rey (Raja Gardens). Pulau ini dinamakan bersempena ibis putih, dengan panggilan tempatan Coco (kelapa) burung.

Sebahagian besar kepulauan ini masih liar dengan paya bakau dan dihuni oleh lembu liar. Pantai adalah sangat baik dan terumbu karang besar banyak berada di luar pantai utara menarik penyelam dari seluruh dunia untuk menyelam.

5. CALA MACARELLETA, MENORCA - SEPANYOL


Teluk Macarella dan Macarelleta berada di sebelah barat selatan Menorca dan tergolong dalam kawasan semulajadi d'Especial di pantai selatan Ciutadella ini.

Macarelleta merupakan teluk indah dengan pasir putih halus, di mana terdapat sebuah kolam yang tenang dengan air yang sangat biru. Terlindung oleh bukit-bukit yang diliputi oleh pokok-pokok pain dan oak holm, ia cukup panas untuk berjemur, walaupun pada musim sejuk.

6. TO SUA OCEAN TRENCH - SAMOA


To Sua Ocean Trench merupakan sebuah kolam air yang jernih, terletak di kampung Lotofaga. Sua bermaksud 'lubang besar' dan telah bertukar menjadi kawasan kolam yang besar. Tangga telah dipasang di untuk pelawat untuk terjun dari kolam renang berkedalaman 30 meter ini.

7. SABAH - MALAYSIA


Sabah adalah salah satu daripada 13 negara anggota Malaysia, dan merupakan negeri paling timur. Ia terletak di bahagian utara pulau Borneo. Di luar pantai Sabah terdapatpulau dan terumbu karang, termasuk pulau yang terbesar di Malaysia, Pulau Banggi yang telah menjadi tarikan para penyelam seluruh dunia.

8. JENNY LAKE - WYOMING


Jenny Lake terletak di Grand Teton National Park di Wyoming. Tasik ini telah tercipta  kira-kira 12,000 tahun yang lalu disebabkan glasier yang menolak serpihan batu yang diukir daripada Cascade Canyon semasa pergerakan maksimum glasier terakhir, membentuk satu tasik yang sangat cantik.

Tasik ini dianggarkan berukuran 423 kaki (129 m) dalam dan meliputi keluasan 1,191 ekar. Jenny Lake dianggap sebagai titik tumpuan utama dalam Taman Negara Grand Teton, dengan banyak laluan mendaki, menaiki bot yang indah, dan akses cepat ke laluan pendakian utama ke puncak tertinggi Banjaran Teton.

9. BONITO, MATO GROSSO DO SUL - BRAZIL


Bonito merupakan sebuah kawasan yang terletak di negeri Brazil, Mato Grosso do Sul. Ia adalah  sebuah rantau yang dikenali sebagai "Caribe Do Centro-Oeste"  kerana warna air yang biru dan sukar untuk dipercayai perairannya.

Disebabkan oleh jumlah batu kapur yang sangat besar di dalam tanah, air sungai ini melalui proses penapisan sebenar secara semula jadi di mana kekotoran termendap di bahagian bawah dasar sungai, menjadikan sungai ini sebahagian daripada yang paling jelas dan paling jernih di dunia.

Beberapa ikan dan spesis tumbuhan telah menyesuaikan diri dengan persekitaran kalsium yang tinggi ini, menjadikan sungai ini tempat yang menarik untuk dilawati.

10. CALANQUE DE SORMIOU - PERANCIS


Calanque de Sormiou adalah kawasan yang dilindungi dan sering dikunjungi oleh pejalan kaki dan pendaki yang datang dari seluruh Perancis untuk mengalami dan menikmati persekitaran yang indah itu. Laut yang indah sangat  jelas dan terus berubah warna dari biru ke biru gelap.

Kredit: DailyNewsDig
Kongsi Di Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment

0 komen :

Catat Ulasan